jún 10, 2021
499 Views
Komentáre vypnuté na Nízka životnosť pneumatík? Hlavnou príčinou je nesprávny tlak

Nízka životnosť pneumatík? Hlavnou príčinou je nesprávny tlak

Written by

Väčšinou si všímame veci, ktoré sú vidieť na prvý pohľad a nevenujeme pozornosť veciam pred pohľadom skrytým. Preto motoristi umývajú svojich tátošov, voskujú karosériu a čistia interiér. Občas zájdu do servisu na kontrolu alebo si dajú prezuť pneumatiky. Zabúdajú však na niečo, čo by pri troche pozornosti znamenalo predĺženie životnosti pneumatík o niekoľko mesiacov.

Meriate si tlak? Merajte ho aj vašim pneumatikám

Ruku na srdce, kedy ste naposledy zmerali tlak v pneumatikách? Nikdy? To je veľká chyba. Je jedno, či máte malé osobné vozidlo, SUV alebo offroad automobil, vždy venujte minimálne raz za dva týždne zopár minút zmeraniu tlaku v pneumatikách. Ak sa vám na meranie nechce myslieť, zainvestujte a dajte si do vozidla namontovať snímač tlaku pneumatík. Túto dobre mienenú radu však väčšina šoférov ignoruje. Preto sa nemôžeme čudovať, že prieskumy motoristických magazínov odhalili zle nahustené pneumatiky až u 50 % vozidiel. Išlo predovšetkým o podhustenie, ktoré znamená pre pneumatiky rýchlejšie opotrebenie o niekoľko mesiacov. A to nehovoríme o riziku, ktoré so sebou zle nahustené pneumatiky prinášajú počas samotnej jazde.

Na tlaku záleží

Okrem toho, že si nesprávnym tlakom pneumatiky zničíte, oberáte svoju peňaženku o ťažko zarobené peniaze. Zle nafúkané pneumatiky znamenajú vyššiu spotrebu vozidla. Podhustené pneumatiky sa na vozovke správajú úplne inak, ako by ste očakávali. Spoliehať sa nemôžete na stabilitu v zákrutách a ani na dobré brzdné vlastnosti. Kvôli zníženej priľnavosti často dochádza k šmyku vozidla a kolízii. Nízky tlak v pneumatikách ničí nielen gumy, ale aj disky, ktoré sa môžu zdeformovať. V extrémnych prípadoch dochádza k pretrhnutiu plášťa. Takéto zaobchádzanie si nezaslúžia ani najlacnejšie pneumatiky.

Merajte a kontrolujte

Tak čo, budete už konečne ten tlak merať? Stačí, aby ste si na meranie spomenuli pri tankovaní a využili merače na benzínových staniciach. Najlepšie by však bolo, aby ste si jeden merač zakúpili a využívali ho doma. Tlak v pneumatikách by sa totiž mal merať za studena a nie v prehriatych gumách. Tlak vždy prispôsobte záťaži. Znamená to, že pri plne obsadenom a naloženom vozidle je potrebný iný tlak ako za bežnej prevádzky. Toto platí predovšetkým pred cestou na dovolenku. Nielen nízky tlak, ale aj vysoký znamená pre pneumatiky rýchlejšie opotrebenie. Takže platí pravidlo, že netreba nič preháňať, a to ani dofukovanie pneumatík.

 

 

Article Categories:
Ako na to